Khamis, 21 Julai 2011

~ Quranic Law of Attraction ~



Suatu hari....

Hajat di hati menghadirinya, sebenarnya ingin mendengar, menuntut ilmu...tapi diriku pula yang dipinta mengisinya...Baiklah kucuba laksanakan amanah apa yang termampu...

Lalu mulalah otak berputar mencari idea...Alhamdulillah Dia Yang Menunjukkan jalan, kuterus mencapai buku yang masih belum selesai kubaca, Quranic Law of Attraction oleh Saudara Rusdin S.Rauf !


*********

Apakah yang dimaksudkan dengan Quranic Law of Attraction atau terjemahannya Hukum Tarikan Al-Quran ? Hmm mungkin ada yang pernah mendengar atau membaca...mungkin juga ada yang pernah mendengar Law of Attraction sahaja...atau mungkin juga antara kita yang tidak pernah mendengarnya sama sekali.

Sebenarnya dalam kehidupan kita, wujud suatu hukum dipanggil Hukum Tarikan ! Perkara positif akan menarik perkara positif, manakala perkara negatif juga akan menarik perkara negatif ! Begitu juga minda kita. Apabila minda kita memandang sesuatu perkara dari sisi positifnya, maka perkara positiflah yang akan menghampiri kita dan begitu juga sebaliknya.

Sebagai contoh, seorang pelajar yang ingin berjaya dalam peperiksaannya hendaklah dia berfikir dan fokus terhadap usaha dan kejayaannya. Dia tidak boleh berfikir ...takut sekiranya gagal, atau ragu-ragu dengan kemampuannya. Begitu juga dengan contoh2 lain yang sering berlaku dalam kehidupan kita seharian.

Al-Quran adalah sebaik-baik panduan kehidupan. Di dalam Al-Quran, terdapat pusat-pusat tenaga yang saling berkait rapat. Pusat-pusat tenaga itu adalah DOA, SYUKUR dan SABAR. Ketiga-tiga pusat tenaga ini mestilah saling lengkap melengkapi dan tidak boleh ditinggalkan walaupun salah satu daripadanya.

Berikut adalah cara-cara untuk memanfaatkan ketiga-tiga pusat tenaga tersebut.

1) Mengetahui apa sebenarnya yang kita inginkan dan fokus terhadap apa yang dicita-citakan. Tanya diri dan catat.

Contohnya apabila seseorang ingin menyelesaikan sesuatu pekerjaan dalam jangka waktu yang ditetapkan. Dia hendaklah fokus terhadap apa yang diinginkan sahaja. Jangan sesekali memikirkan apa yang terjadi sekiranya tidak selesai, atau ragu-ragu bahawa pekerjaan itu boleh atau tidak diselesaikan kerana jika itu yang difikirkan maka dia sebenarnya menarik kegagalan itu menghampiri bukan kejayaan.

2) Teruskan berdoa, berdoa dan terus berdoa samada tika senang mahupun sukar. Usah sombong dan bongkak terhadap Allah !

3) Apabila berdoa, tanamkan sekuatnya tujuan doa. Curahkan seluruh perasaan, bersikap tenang.

4) Hilangkan segala keraguan dan usah bersikap atau berfikir negatif.

5) Hidupkan syukur di dalam hati. Sesungguhnya amat banyak nikmat Allah ke atas diri kita yang seringkali kita alpa dalam mensyukurinya. Bersikap positiflah! Yakinlah ! Rasakanlah dan rebutlah ! Di samping itu, dampingilah Al-Quran kerana Al-Quran sebenarnya bertindak balas terhadap apa yang kita inginkan dengan izin Allah.

6) Gunakan tenaga sabar ! Tidak semestinya kita akan memperoleh sesuatu yang kita hajati dalam tempoh yang singkat. Bersabarlah, bersangka baiklah dan yakinlah ! Sesungguhnya Allah ingin menguji kesabaran kita.

Juga disarankan, apabila menghadapi sesuatu masalah atau musibah, bukalah Al-Quran secara rambang setelah menuluskan niat, berdoa dan bersikap tenang. Setelah membukanya, lihatlah dan bacalah dengan tenang serta nikmati makna bicara Tuhan itu. Renungkanlah sedalam-dalamnya... Insya Allah ketenangan akan ditemui, bahkan boleh jadi jalan penyelesaian diperolehi. CUBALAH ! :)



** FOR THINGS TO CHANGE, I MUST CHANGE FIRST ! **


0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo