Khamis, 15 April 2010

( إصلاح الجوهر أولاً ( 2

"... Kebangkitan yang terpimpin dalam dunia wanita memenuhi ruang hatiku dan akalku, jiwaku, perasaanku dan fikiranku.Kebimbanganku terhadapnya umpama kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya. Beliau memelihara anak itu sehingga dewasa, berjanji memeliharanya hingga anak itu dewasa perkasa, mengharungi kesukaran tanpa tersungkur...menghadapi kesusahan setelah memagari dirinya.

Oleh sebab keghairahanku terhadap kebangkitan yang diberkati ini, aku bimbang terhadap gejala2 yang merosakkannya, faktor2 yg melemahkannya dan membawanya kepada 'wahn' ( cintakan dunia ). Aku suka melihatnya sentiasa teguh, berkibar gemilang, tetap dalam langkah dan diiringi kemuliaan.

Apabila kudapati adanya faktor2 yg melemahkan, aku segera memperingatkan dan memberi amaran. Contohnya tatkala kulihat adakalanya HAL LUARAN ( مظهر ) lebih diutamakan daripada HAL DALAMAN ( جوهر ), KULIT lebih diutamakan daripada ISInya, HAL2 ranting (furu') lebih dipentingkan drpd yg USUL dan ASAS...diikuti kemudiannya kerapuhan dan bertambahnya perselisihan...lantas hati2 berpisah, menyala api kemarahan dalam jiwa2 ini. Kemudian, disusuli pula pelbagai khabar angin dan buruk sangka...SESUNGGUHNYA HAL INI TIDAKLAH AKU INGINKAN BUAT SELAMANYA!

Sebahagian para pemudi SRIKANDI yang dianugerahkan Allah bagi mereka ni'mat HIDAYAH, KETAATAN dan ILTIZAM, antara mereka ada yang sangat ekstrem dalam pemakaian dan penampilan luaran malangnya tidak mengendahkan unsur dalaman yang nyata lebih wajar dipelihara dan dijaga bahkan memerlukan kepada kesungguhan yang haqiqi.

Mengambil berat terhadap penampilan luaran sebenarnya tidaklah memerlukan kepada JUHUD yang tinggi dan ia hanya mengambil masa beberapa minit sahaja...walhal unsur dalaman ( jawhar ) itu memerlukan kesungguhan yang tinggi, mengambil masa bertahun-tahun lamanya hingga ia mengikut acuan orang2 yg taat kepada Allah, bekerja di jalanNYA serta berakhlak dengan akhlak Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam serta para sahabat baginda yg mulia...

2 ulasan:

KiKo Berdendang berkata...

memang cukup mengagumkan ada blogger muslimah. boleh jadi panduan....

ibtihaj berkata...

Terima kasih atas kunjungan. Semoga sedikit sebanyak ada yang boleh dimanfaatkan.

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo