Khamis, 15 April 2010

( akhir ) إصلاح الجوهر أولاً




Islam yang sebenar bukanlah berwajahkan keganasan, kekerasan, penguasaan, dan ketakutan yang berpanjangan bahkan Islam berwajahkan keceriaan, senyuman, kata2 yg beradab, dilimpahi kasih sayang, kelembutan, mudah dan sentiasa mengalu-alukan, sentiasa bermu'ayasyah...Semua ini tidak hadir melainkan dengan kefahaman yg benar dan aqidah yg sejahtera, keikhlasan yg suci, kesungguhan yang murni dan kekhusyukan terhadap keagungan Allah Ta'ala.

( SEDARLAH bahawa...-pnterjemah )Ssungguhnya MAKSIAT HATI itu lebih dahsyat bahayanya daripada MAKSIAT ANGGOTA. Maka wajiblah ke atas seorang penda'wah ( khususnya SRIKANDI DA'IEYAH )yang berkerja di lapangan ini untuk memperbaiki jawhar (dalaman)nya dahulu, melatih dirinya dalam ketaatan, zikir dan doa, puasa dan solat pada malam hari, bertahajjud dan peebagai lagi cara membersihkan hati.

SRIKANDI DA'IEYAH ini kelak akan mengetahui bahawa memperbaiki dalaman itu lebih berat dan sukar berbanding memperbaiki luaran.Hal ini kerana DALAMAN itu merupakan hati, jiwa dan perasaan.Sedangkan hati itu berada antara '2 jari' Ar-Rahman yang berkuasa membolak-balikkannya bila2 waktu yg dikehendakiNYA....(( Sesungguhnya dalam jasad itu ada seketul darah.Apabila ia baik, baiklah seluruh jasad. Apabila ia buruk, buruklah seluruh jasad...itulah HATI )).

ISLAHUL JAWHAR ( memperbaiki dalaman ) itu memerlukan kesabaran dan ketabahan, bersahabat dengan manusia yang membantu kepada ketaatan, dan menjauhkan dari kemaksiatan. Sesungguhnya aku menyeru srikandi2ku yang bekerja dalam dunia da'wah ini, agar mengambil berat terhadap JAWHAR yang ada dalam diri mereka. Begitu juga pada jiwa2 yg mendidik srikandi2 ini, dan segala curahan bakti yg berterusan demi merealisasikan misi ini. Hal ini kerana...bukanlah disebabkan keredhaan fulan atau fulanah...bahkan keredhaan Tuhan Semesta Alam...dan DIA tidak melihat kepada luaran dan jasad kamu, akan tetapi DIA melihat kepada hati2 kamu dan amalan2 kamu. Apabila dalaman itu diperbaiki, secara automatik luaran juga akan dapat diperbaiki tanpa memerlukan usaha yg tinggi.

SESUNGGUHNYA PERJALANAN MEMPERBAIKI DALAMAN ITU AMAT PANJANG, MEMERLUKAN KEPADA KESABARAN DAN LATIHAN...NAMUN HAKIKATNYA INILAH JALAN KEBENARAN...




*** Sungguh YA ALLAH...JANJIMU ITU BENAR BAGI YANG BERTARUNG DALAM KEMBARA MUJAHADAH! JANGANLAH KAU BIARKAN KAMI YA ALLAH TERSUNGKUR DAN GAGAL MERAIH CINTAMU!SUNGGUH KEKUATAN DARIPADAMU JUA YG KAMI HARAPKAN.***

0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo