Jumaat, 28 Januari 2011

Umat Islam 2030...?!

Sambil memandu kereta ke tempat berkhidmat, pagi tadi yang penuh barakah...dengan ditemani DJ Radio Ikim, Ibtihaj mendapat satu info dari berita yang disampaikan.

Pada tahun 2030 ( kurang daripada 20 tahun dari sekarang! ), umat Islam seluruh dunia dijangka akan semakin bertambah. Pertambahannya mengatasi pertambahan bilangan penganut agama2 lain (non-muslim)! Kalau tidak silap, sekali ganda banyaknya! SubhanaLah! Dalam hati, Ibtihaj melahirkan kesyukuran dalam masa yang sama meng'amin'kan walaupun ia hanya satu kajian penyelidikan yang barangkali benar atau salah. Antara faktor pertambahan ini adalah faktor bilangan keluarga umat Islam yang bertambah dan kebangkitan para pemuda.

Tiba di destinasi, Ibtihaj terus membuka PC dan cuba mencari maklumat. Tidak bertemu bahan dalam bahasa Melayu, Ibtihaj langsung menekan huruf-huruf " increasing of muslim in 2030 ". Lalu bertemulah...( sila klik http://www.voanews.com/english/news/religion/Study-Muslims-to-Make-Up-Fourth-of-Worlds-Population-by-2030-114750164.html )

Tiba-tiba terlintas di hati...

1) Walaupun kajian ini hanya kajian manusia yang pasti ada cacat celanya , namun tidak salah kita mendoakan agar ia akan benar-benar terjadi malah mudahan lebih banyak dari yang dijangka dengan izin Allah! Pastinya ini menggambarkan keindahan Islam sebagai satu-satunya agama yang benar2 sesuai dengan fitrah manusia walaupun masyarakat dunia sering dimomok-momokkan seperti dalam isu islamophobia, terorisme dan sebagainya.

2) Berita atau kajian ini dikeluarkan oleh pihak Barat, ada kebarangkalian kajian ini sengaja untuk membakar semangat 'non-muslim' terutama Yahudi dan Kristian agar semakin bergerak menyampaikan dakyah mereka! Sementara umat Islam akan berasa seperti dalam zon selesa! Ini bahaya ! Benar-banar bahaya !!!

3) Jika benar insya Allah, timbul persoalan di benak " apakah sumbangan diri ini dalam memastikan ianya berlaku ? Biarlah yang benar-benar terjadi lebih hebat daripada yang dijangka! Alangkah ruginya diri jika tiada sumbangan yang diberikan ! "

4) Satu lagi yang menjadi kebimbangan di hati Ibtihaj...bimbangnya jika terjadi sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam mafhumnya....umat Islam pada akhir zaman nanti ibarat buih di lautan.........begitu banyak kuantitinya , namun begitu lemah kualitinya! Na'udzu billahi min dzalik ! Mg Allah menjauhkan kita semua daripada tergolong dalam golongan ini!


Benar atau tidak kajian ini bukan suatu yang perlu diperdebatkan! Perkara yang lebih utama adalah TINDAKAN KITA SEMUA SEBAGAI KHALIFAH ALLAH DI MUKA BUMI! Terlalu banyak medan kita untuk menyemai bakti ! Usah hanya berpeluk tubuh ! Sampai waktu ajal menjemput, bersediakah kita dengan bekalan diri ?!

0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo