Isnin, 24 Januari 2011

Apabila yang haram menjadi kemestian ...

Kisah benar yang disunting...:)
Pada suatu hari, di sebuah lokasi misteri, pada hari yang dijanji ...

AB : CD, kami ni runsing betul...kawan2 semua dah ber'makwe' 'pakwe'...pantang berbual, topik yang ditanya mesti ada kena mengena..." awak ni belum ada sesiapa lg ke? "takkan la gadis comel lote macam awak ni takde sesiapa yg berkenan...?"

EF : Ha a la CD...lebih2 lagi ada yg guna macam2 hujah...konfius juga dibuatnya!

GH : Mana taknya...ada yang menjadikan kata tokoh2 tertentu sebagai hujah...tidak ketinggalan ada pensyarah yang menggalakkan...mereka ni bukan calang-calang orang CD...

CD : Cuba terangkan bagaimana hujah yang dikatakan ?

EF : Hmm...ada yg bercerita tentang kisah mereka sebelum berkahwin la...ada yang asyik menyuruh kami mencari pasangan ketika di universiti...bimbang peluang tiada apabila selesai belajar nanti...

GH : Kadang2 tergugat juga perasaan kami ni CD...apatah lagi suasana dan orang-orang di sekitar kami sudah mula terjerat dan seakan-akan ingin menjerat kami sekali...

CD : Beginilah AB, EF, GH...CD bukanlah yang selayaknya utk berdebat dlm perkara ni. Tetapi apa yg CD pegang dan yakin, ALLAH adalah segalanya! Tidak yakinkah kita dengan janjiNya ?!Ragu-ragukah kita dengan ketentuannya?! Apakah kita mesti mengikut arus semasa meskipun kita akur kelemahan diri ? Kuat benarkah kita apabila sengaja terjun ke dalam jurang...yang berisiko tinggi menghanyutkan kita ?!

AB : Apa yang mesti kami lakukan CD ?

CD : CD faham...memang ini fitrah kita sebagai manusia. Fitrah ini tidak dapat ditolak dan disangkal...namun, kita sebagai seorang yang mengaku muslim atau muslimah , tidak boleh sama seperti orang lain. Kita mesti ada 'izzah diri sebagai seorang muslim! Kita lain dari yang lain! Tidak semestinya apa yang dilalui oleh kebanyakan orang itulah yang betul...Yakinlah bahawa Allah adalah segala2nya. Dia ingin menguji sejauh mana keimanan dan ketaqwaan kita kepadaNya...Sampai satu ketika, ujian itu juga menguji kita redhakah kita pd setiap aturanNYA?! Ya Allah, percayalah...apabila kita bersabar dan bersabar...berfikiran positif terhadapNya dan redha akan apa sahaja ketentuannya, pada saat itu kita akan merasakan kasih sayangNYA yang begitu mencurah-curah...Bersabarlah demi meraih redhaNya!

CD melanjutkan bicaranya, ada air yang bergenang di kolam matanya...

CD : Yakinlah bahawa Allah mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNya! Berdoalah dan beristikharahlah...mudahan petunjuknya sentiasa mengiringi setiap langkah kita. Buat masa ini, kita persiapkan diri dengan pelbagai ilmu dan bekalan. Cintailah ilmu, hiasilah diri dengan akhlak mulia, sertailah para pejuang agama...Agar kelak apabila tiba2 kamu didatangi anugerah yang tidak disangka2, mudah sahaja jalannya! :)

AB,EF,GH menganggukkan kepala. Ada kepuasan terpancar, ada kekusutan yang terlerai, ada semangat yang membara...Ya Allah, perlihatkanlah kepada kami yang benar itu tetap benar dan perlihatkanlah kami yang batil itu tetap batil. AMIN.

0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo