Khamis, 10 Mac 2011

Himmah Membina Ummah

H.I.M.M.A.H ........


Ia merupakan suatu yang terbit dan lahir dari hati dan akal fikiran, sukar dibaca namun berkuasa menguasai jiwa , sentiasa hangat dan berputar dalam fikiran malah bersatu dengan jiwa !

Beradanya HIMMAH dalam diri, setiap langkah dan gerak geri sentiasa diwarnai dengan semangat waja dan kegagahan yang tinggi !

Himmah merupakan gabungan antara نية ( NIAT ) , إرادة ( KEHENDAK ) dan عزيمة ( TEKAD ).
Sesuatu yang dicita-citakan mesti dimulai dengan niat di samping faktor kehendak yang kuat, seterusnya bertekad mencapai apa yang dicita-citakan.

Berkata Ibnu Jawzi : " Antara tanda kesempurnaan akal adalah ketinggian himmah ( hasrat ) dan mengakui (meredhai ) akan hinanya dunia ."

Justeru, mari kita perhatikan 4 golongan berikut dan menilai diri, yang mana satukah golongan kita ?

1) Orang yang memiliki cita-cita yang besar, berpotensi dan mempunyai kesempatan dan kemampuan bagi mencapai apa yang dicita-citakan.

2) Orang yang memiliki potensi dan kemampuan serta kesempatan namun lebih cenderung untuk memilih perkara yang remeh dan rendah urusannya.

3) Orang yang tidak memiliki kemampuan untuk melakukan perkara yang hebat tetapi berlagak memiliki kemampuan yang besar.

4) Orang yang mengetahui dirinya dan mengetahui bahawa dirinya tidak memiliki kemampuan yang tinggi namun tidak juga menempatkan dirinya untuk melakukan hal-hal yang besar.

Yang mana satu golongan kita ?!



Apakah kepentingan sifat Himmah ?
Bagaimana ciri-ciri orang yang mempunyai sifat himmah ?
Dan apakah kesan jika tiada himmah ?

........bersambung, insya' Allah



0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo