Sabtu, 13 Februari 2010

Kewajipan Berda'wah ( siri ke-2 )

Sesungguhnya apabila melihat kepada keadaan masyarakat kita kini, ia sangat mendesak PERANAN WANITA dalam arena DA'WAH. Oleh sebab pengaruh BARAT yang mengeksploitasi wanita dalam menyebar KERUNTUHAN MORAL, KEROSAKAN dan KEHANCURAN yang seterusnya akan MEMUSNAHKAN NILAI-NILAI MORAL dalam masyarakat. Musuh-musuh Islam sama ada dari golongan SEKULARISME mahupun mereka yang telah terpesong dari agama,iatu mereka yang sentiasa menyeru kepada mencontohi BARAT, sentiasa berusaha menjadikan WANITA-WANITA MUSLIMAH sebagai PERMAINAN pada tangan syaitan...penyebab kerosakan dan kesesatan melalui MEDIA-MEDIA MASSA sama ada berbentuk pendengaran, pembacaan mahupun tontonan. Lantas, banyak dari kalangan wanita yang menjadi mangsa akibat LEMAH PENGHAYATAN AGAMA, kehilangan PENDIDIKAN ISLAM dan KEJAHILAN mereka yang besar dalam memahami PANDUAN AL-QURAN dan SUNNAH RASUL mereka.

Pada pendapatku ( Zainab Al-Ghazali ), WANITA sendiri merupakan individu TERBAIK dalam usaha BERDA'WAH kepada golongan wanita. Hal ini kerana wanitalah yang lebih mengetahui TABIAT-TABIAT SEMULAJADI, KEADAAN-KEADAAN,MASALAH yang pelbagai dan begitu juga KHUSUSIYAT mereka. Wanita juga boleh memenangi hati-hati mereka dan berusaha merawati masalah-masalah serta sentiasa mengikuti perkembangan mereka. DA'WAH pula mempunyai ruang yang pelbagai, bukan setakat ceramah di masjid atau idea yang dilontarkan dalam sebarang pertemuan atau pembelajaran berkumpulan, bahkan mencakupi KELAKUAN SELURUHNYA, AKHLAK yang MULIA, MUTIARA-MUTIARA NASIHAT yang BERHARGA, RASA CINTA yang mencurah-curah, jalinan UKHUWAH yang SUCI,KESUNGGUHAN dalam melakukan kebaikan, KESABARAN dalam menghadapi MEHNAH dan TRIBULASI serta sanggup menanggung dan mengindahkannya dengan KESUCIAN dan KESETIAAN.

Maka, jika da'wah dilihat dari aspek sebegini, sudah tentulah banyak ruangnya, luas gerakannya, tiada terhad pengaruhnya. Bukanlah setiap wanita mampu untuk menyampaikan syarahan atau menyertai seminar, akan tetapi wanita itu mampu untuk membina HUBUNGAN yang baik dan mempersembahkannya dengan penuh berkesedaran dan keikhlasan. Itulah peranan yang turut boleh dimainkan di samping aktiviti-aktiviti kemasyarakatan yang disertai. Justeru, tiada hujah lagi bagi mereka yang disibukkan sepenuhnya dengan tugas-tugas rumah tangga, dan bebanan-bebanan keluarga yang remeh sehingga seolah-olah diserahkan seluruh kehidupannya untuk RUMAHnya, menjaga anak-anak kecil dan berkhidmat untuk suaminya yang akhirnya menyebabkan wanita itu HILANG KEINGINANNYA untuk mengambil berat tentang urusan-urusan agama dan berda'wah kepadanya. Seolah-olah dia hanya wanita biasa...hilang dalam masyarakat dan lupa akan tanggungjawab dan impiannya dalam membina RUMAH TANGGA MUSLIM YANG SEBENARNYA.



...bersambung

0 ulasan:

Catat Ulasan







  ©***~ BAHJATUL ISLAM... بهجة الإسلام ~*** - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo